Lättmjölk, lättfil och lättmargarin

I höstas på förskolans föräldramöte så fick jag reda på att det sen en tid tillbaka serveras lättfil och lättmargarin till frukosten och lättmjölk till alla måltider.
Jag blev helt paff och frågade naturligtvis varför, och personalen (som inte alls var nöjda med detta beslut) hade haft besök av kostansvarig från skolområdet som hade med sig en pärm med massa olika diagram mm som visar att barnen får i sig allt de behöver ändå.

Jag köper inte alls detta och jag lovade att kolla upp detta med någon på kommunen. Glömde faktiskt bort det men nu i december kom jag på och mailade till kostchefen på Karlstads kommun. Jag skrev att jag undrade varför, för man har ju fått lära sig att små barn inte ska ha lättprodukter och alla tillsatser som är i lättmargarin vill jag inte ens prata om.

Jag fick ett jättetrevligt svar om att de följer Livsmedelsverkets
Bra mat i förskolan och jag har inte lusläst den än, men efter att ha läst på lite andra sidor så kan jag förstå rekomendationen av lättfil och lättmjölk.

 Lättmjölk och andra magra mjölkprodukter rekommenderas för att minska på det mättade fettet. Lättmjölk är dessutom en viktigt D-vitaminkälla, vilket inte standarmjölken är. D-vitamin är viktigt eftersom det har visat sig att barns intag av D-vitamin ligger under rekommendationen. Rådet att dricka lättmjölk gäller alla oavsett kroppsvikt och syftar inte till att minska intaget av energi, utan av mättat fett.

Men det står även så här, och det tänker jag gå vidare med:

Till bröd rekommenderas ett matfett med minst 70 g fett per 100 g och inte lättmargarin


Så denna följetongen kommer definitivt att fortsätta, annars kommer jag fråga om det är OK att ta med bregott hemifrån till mitt barn.
Jag är ju själv överviktig och ska väl helst käka lättprodukter, men mina barn är INTE det.

En i skolområdet hade uttryckt sig att barn i skolområdet är så överviktiga så det räcker med lättprodukter. Jag vill å det bestämdaste hävda att det är inte standard/mellanmjölk-fil och bregott som gör att våra barn idag är överviktiga. Det är vad som äts hemma och på helgerna OCH bristen på rörelse hos våra barn och ungdomar....



Kommentarer
Postat av: Jessica

Javisst är det som du säger!



Men, det är lättare att dra ner på fettet än att dra upp på skolidrotten, du vet - det kostar ju PENGAR... Morr!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback